Loven skal fremme virksomheter sin respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Om oss, produkter, tjenester og markedet vi operer i
Nidarholm Invest er et investeringsselskap med private eiere og er organisert som et aksjeselskap med flere underselskap.
- Nidarholm Management AS (eierandel 100 %) – hovedkontor tjenester til andre selskapene i konsernet
- Kjøpmannsgata 11 AS (eierandel 100 %) – tomt selskap etter salg av eiendom i 2022
- Jobpark AS (eierandel 100 %) – IT tjenester
- Svenn AS (eierandel 19 %) – IT tjenester
- Celecta Invest AS (eierandel 100 %) – investeringsselskap
- WeightWellness AS (Celecta Invest – eierandel 33,33 %) – helse
- Areol Innredninger AS (eierandel 63 %) – salg av lagerreoler og lagerinnredning
- Norda Partners AS (eierandel 50 %) – investering i eiendom, eie, utvikle, leie ut og drive eiendom
- Gamle Dalsveg 144 AS (Norda Partners – eierandel 100%) – eiendom og forvaltning
- Sessvollvegen 59 AS (Norda Partners – eierandel 100%) – eiendom og forvaltning
- Orkdalsveien 30 AS (Norda Partners – eierandel 100%) – eiendom og forvaltning
- Vognveien 31-37 AS (Norda Partners – eierandel 80%) – eiendom og forvaltning
- NHK Eiendom AS (Norda Partners – eierandel 53%) – eiendom og forvaltning
- Solgård Skog 92 AS (NHK Eiendom – eierandel 100 %) – eiendom og forvaltning
Hvordan vi arbeider med Åpenhetsloven
Vi jobber med konsernet som en helhet hvor vi etter hvert tar for oss selskap for selskap ved ekstra behov.
Arbeidet med åpenhetsloven er grovt sett organisert i følgende arbeidsfaser:
Tilrettelegging
- Etablere omfang for arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderingene
- Involvere deltakere i arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger
- Identifisere og analysere interessenter til arbeidet med åpenhetsloven
Aktsomhetsvurderinger
- Forankre arbeidet med åpenhetsloven
- Forankre retningslinjer for ansvarlig næringsliv
- Kartlegge faktiske og mulige negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
- Iverksette tiltak for faktiske forhold og vesentlig risiko
- Kontrollere og dokumentere effekt av tiltak
- Kommunisere med interessenter
- Gjenopprette og erstatte ved faktisk skade på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Redegjørelse
Årlig redegjørelse av resultater fra aktsomhetsvurderingene (innen 30. Juni hvert år)
Svare på spørsmål
Sikre at alle kan komme i kontakt med oss og stille spørsmål til oss om hvordan vi arbeider med åpenhetsloven og resultater fra våre aktsomhetsvurderinger
Her har vi en egen epostadresse for disse type spørsmål (apenhet@nhinvest.no)
Vi har også et kontaktskjema på våre nettsider: https://nhinvest.no/apenhetsloven/
Denne prosedyren er basert på metodikk og digitale arbeidsflater fra Tavler AS.
Nidarholm Invest AS sine retningslinjer for ansvarlig næringsliv
Nidarholm Invest AS sine retningslinjer er forankret i styret og er implementert i bedriften.
Retningslinje | Bruk av retningslinje |
Policy for ansvarlig næringsliv | Policy for ansvarlig næringsliv skal brukes internt i vår egen bedrift og også overfor våre leverandører og forbindelser, slik at vi alle jobber systematisk og i samme retning når det gjelder ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Policy for ansvarlig næringsliv i bedriften er et integrert policy-dokument, som ivaretar alle tre fokusområder (menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold og ytre miljø) for ansvarlig næringsliv. |
Etiske retningslinjer | Etiske retningslinjer brukes internt i vår egen bedrift og også overfor våre leverandører og forbindelser, slik at vi alle er omfattet av de samme retningslinjene for etisk forretningsvirksomhet. |
Krav til leverandører og forbindelser | Dette styrende dokumentet brukes som vedlegg til standardkontrakter med leverandører/forbindelser, slik at vi avtalefester hensyn til ansvarlig næringsliv i alle kontraktsinngåelser. |
Resultat fra vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger
Vi har identifisert følgende risikoer og/eller faktiske hendelser med negativ påvirkning på ansvarlig næringsliv:
Leverandører
- Hva er vi usikre på? Vi har noen leverandører som vi ikke har nok informasjon om (spesielt utenlandske).
- Hvorfor har risikoen fått denne vurderingen? Vi er ikke veldig bekymret for våre leverandører, men setter i gult siden vi ikke har fått svar fra alle.
- Tiltak for å håndtere risiko: Vi har sendt ut spørreskjema til disse leverandørene og følger de opp løpende.
- Effekt av tiltak: Vi har kontrollert alle leverandørene i konsernet. De som har dokumentert godt og/eller svart på våre spørsmål, har vi fått nok grunnlag til at vi føler oss trygge på at de følger lovene.
Varsler om faktiske og mulige brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Nidarholm Invest AS sine virksomheter
Vi oppfordrer ansatte og andre til å varsle om faktiske eller mulige brudd på anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter. Det er måter dette kan gjøres på:
- Varsling internt til bedriften
- Varsling til offentlig myndighet: Arbeidstilsynet, Forbrukertilsynet, likestillings- og diskrimineringsombudet er eksempel på dette.
Endringer på redegjørelsen
Dato | Endring |
30.06.24 | Kartlegging av leverandører i hele konsernet og våre arbeidsoperasjoner samt vurdering av risikobildet. |
Kontakt oss
Vi oppfordrer deg til å bruke skjemaet nedenfor, eller e-postadressen apenhet(at)nhinvest.no dersom du oppdager eller mistenker uønskede hendelser som involverer Nidarholm og våre datterselskaper. I samsvar med GDPR ber vi deg om å ikke registrere personopplysninger om berørte personer eller de involverte i varselet. Dersom vi trenger mer informasjon, vil vi kontakte deg angående dette.
Du vil motta en bekreftelse på mottak av avvik innen en arbeidsuke. Vi vil raskt ta tak i saken og kontakte deg ved behov. Vi streber etter å gi tilbakemelding på resultatet og eventuelle tiltak innen 3 måneder etter at varselet er mottatt. Vær trygg på at din identitet vil holdes anonym for alle som ikke er direkte involvert i behandlingen av varselet. All dokumentasjon knyttet til saken vil bli slettet senest 1 år etter at saken er avsluttet.